The Body Shop, Burton og The Guardian tilslutter sig B Corp-bevægelsen

De tre store, international anerkendte virksomheder tilslutter sig bevægelsen af virksomheder, der hver dag arbejder for at redefinere parametrene for, hvordan man måler virksomhedssucces.

B Corp bevægelsen vokser hurtigt. I Europa har nåede vi i slutningen af oktober virksomhed nr. 100, der er blevet certificeret i 2019, som betyder, at vi allerede har overgået antallet fra 2018. Blandt de nye certificerede virksomheder finder vi internationalt anerkendte virksomheder, som har gennemgået B Corp-certificeringen og nu kan bryste sig af at være ’godt selskab’.
Virksomhederne tæller The Body Shop, Burton Snowboarding og The Guardian. Tre meget forskellige virksomheder, der deler den overbevisning, at virksomheder må agere radikalt anderledes end i dag, hvis vi skal løse de udfordringer, verdenssamfundet står over for.

En længerevarende aktivistisk tilgang
B Corp-rejsen for The Body Shop startede i november 2017, da de begyndte at måle deres impact. For at opnå certificeringen havde The Body Shop kampagne Forever Against Animal Testing, hvor The Body Shop fik indsamlet over otte millioner underskrifter, som blev overrakt til FN for at anmode om et global forbud mod test på dyr i skønhedsindustrien, stor betydning. En anden medvirkende faktor var deres over 30-årige Community Trade-program, hvorigennem de køber naturlige ingredienser og tilbehør fra økonomisk sårbare samfund rundt om i verden.
David Boynton, CEO for The Body Shop udtaler: ”The Body Shop bliver en del af B Corp-bevægelsen på et tidspunkt, hvor jorden og samfundet har brug for mere engagerede, ansvarlige virksomheder. Det er ikke nok kun at fokusere på kortsigtede gevinster. Forbrugere, ansatte og endda aktionærer ændrer deres adfærd til fordel for virksomheder, som har fokus på en bæredygtig fremtid. Rigtig forandring sker gennem samarbejde, og på et tidspunkt, hvor verden står over for en klimakrise og øget social ulighed, skal vi handle nu.”

De bedste nyheder for people, planet and profit
Guardian Media Group er den første internationale nyhedsorganisation, der møder kriterierne for B Corp-certificeringen, og de lancerer samtidigt en 2030-strategi for at hele nyhedsorganisationen opnår klimaneutralitet. Sammen med offentliggørelsen af både B Corp-certificeringen og målet om klimaneutralitet, løftede Guardian Media Group også sløret for deres fremadrettede strategi for nyhedsdækning. The Guardian’s environmental pledge 2019, hedder den, og den består af fem punkter. The Guardian vil:

  • Forsætte deres kraftulde journalistik om miljø og klima, som er kendt for at være af høj kvalitet og uafhængig.
  • Opnå klimaneutralitet inden 2030.
  • Rapportere om, hvordan klimaets kollaps allerede har stor indflydelse på mennesker over hele verden.
  • Bruge et sprog, der anerkender alvorligheden af den klimakrise, vi befinder os i.
  • Være transparente omkring deres fremskridt

Om B Corp-certificeringen siger Anna Baetson, Chief Costumer Officer, Guardian News & Media: “Vi har et kæmpe ansvar for vores læsere i forhold til at efterleve de værdier, de forventer, vi har og at have et positivt aftryk på verden, som gennemsyrer vores organisation. Virksomheder fra hele verden begynder at indse, at det er en essentiel del af enhver længerevarende strategi at sigte efter en positiv impact.”

Første B Corp-certificerede snowboard-virksomhed vil redde vores vintre
Burton, der producerer snowboards og snowboard-gear, har også gennemgået certificeringen og mødt de strenge krav. Og som Burtons Co-CEO Donna Carpenter udtaler, har Burton altså stået for mere end bare snowboarding.
Eksempelvis lobbyer de for strengere klimapolitik, der kommer bjergene og de snedækkede vintre til gode. ”Nu mere end nogensinde bliver virksomheder nødt til at træde i karakter og tale højt om de udfordringer, verden står overfor. Derfor er vi meget stolte over at kunne tilslutte os B Corp-bevægelsen, som deler vores forpligtigelse om at balancere profit, people og planet,” siger Co-CEO, Donna Carpenter fra Burton.