Højdepunkter for højdespringere – B Corp i 2019

B Corp-bevægelsen vokser hurtigt. I 2019 gik vi fra 6 til 20 danske B Corp-virksomheder virksomheder, og selvom det ikke giver mening at beregne en sådan stigning i procent, så er en vækst på +230% flot. Og det er en vækst, vi forventer forsætter i 2020. Fordi det giver mening. For verden og for virksomhederne. 

B Corp er en bevægelse af virksomheder, der lader sig måle på det, der betyder mest: Den impact, virksomhederne har på det omkringliggende samfund. Værdien tilhører ikke blot virksomhedsaktionærerne, men derimod tilhører den alle virksomhedens interessentgrupper. Derfor måler B Corps deres impact på governance, medarbejderforhold, engagement i de lokalsamfund de opererer i, miljø og klima samt kunder, og de efterlever de skrappeste krav for virksomheder. B Corps pionerer i forhold til at drive positive samfundsforandringer.

I 2019 rundede de 20 danske B Corp-virksomheder en samlet omsætning på +1 milliarder kroner. Selvom det kun udgør en promille af den danske økonomi, opnår de danske B Corps stor opmærksomhed, vinder priser og vækster. B Corps er med til at sætte dagsordenen, går forrest og hvis vi snakkede engelsk, ville vi beskrive dem som ’businesses that punch above their weight’.

B Corps bruger forretningen som samfundsdriver

2019 blev endnu en gang året, hvor B Corps tog et skridt foran for at vise vejen for andre virksomheder. I forbindelse med COP25 i Madrid forpligtede +500 B Corps fra hele verden – og 12 fra Danmark – sig til at have net zero emissions i 2030 i hele værdikæden og ikke blot i egen drift. Det er første gang at et så stort antal virksomheder fra hele verden går sammen om et så ambitiøst mål.

“Vi står ansigt til ansigt med menneskehedens til dato største udfordring. Det, der er på spil med klimaændringerne, er ikke planeten eller naturen. Det er livsgrundlaget for os mennesker og en lang række andre arter. Vi har valgt at gribe bolden med B Corp-bevægelsen og udnytte det lille vindue der stadig er åbent,” fortalte Peter N Dupont, CEO for Coffee Collective i forbindelse med offentliggørelsen.

Selvom det kapitalistiske system er grunden til, at vi i dag står over for en eskalerende klimakrise, er det også det kapitalistiske system, der kan løse det. ”Det kapitalistiske system er både forfærdeligt og smukt på samme tid,” forklarer Christoffer Immanuel, Co-Founder af Organic Basics til Altinget. Det er i dag virksomhederne, der driver samfundsudviklingen og den grønne omstilling.

Organic Basics driver derfor den grønne omstilling gennem deres virksomhed inden for deres egen industri. I 2019 kom det blandt andet til udtryk ved, at de i forbindelse med Black Friday, hvor de plantede mere end 130,000 m2 vilde blomster i samarbejde med Danmarks Naturfredningsforening. Derudover har de forpligtet sig til at donere 1% af deres omsætning for at give unge klimaaktivister en stemme. ”Vi vil empower de unge, som er gjort af noget helt andet end de folk, som sidder på magten i dag,” lyder ræsonnementet bag.

PNO går også forrest i den grønne omstilling i sin branche. Adm. direktør, Jakob Lee Ørnstrand fortæller i et interview med Børsen om årsagerne bag:

”Vi bruger ressourcer og kræfter på det her af tre primære årsager. For det første vil vi gøre en reel forskel som virksomhed, for det andet vil vi på dette område gerne gå foran og forhåbentligt få hele transportbranchen med. Og endeligt ved vi, at det bliver en udfordring at tiltrække den unge arbejdskraft i fremtiden, hvis vi ikke både tager klimahensyn og gør noget konkret ved det,”

”Det er egentlig ret ironisk”

Det er der meget, der er. Eksempelvis er kaffens affald er skyld i, at kaffen uddør, fortæller Alejandro Franco i et interview med TV2 Lorry. Det bliver ikke bedre af, at man kun har brugt omkring 1% af kaffens gavnlige stoffer ender i kaffekoppen. Der er stadig en gulmine tilbage i grumset.  Kaffegrums det nye grønne guld, som Politiken skriver, og Kaffe Bueno udnytter kaffegrumset til at lave olie, der kan bruges i kosmetikbranchen, samt fiber- og proteinrig mel.

Ironisk er det også, at der i 2048 ikke er flere fisk tilbage i havet blandt andet på grund af overfiskeri. Derfor lukkede Letz Sushi i 2019. ”Vi bliver nødt til at agere anderledes, hvis vi også skal have fisk i fremtiden,” sagde Adm. direktør Anders Barsøe fra Letz Sushi til Ekstra Bladet.

Letz Sushi åbnede dog dagen efter med lanceringen af deres nye strategi, der betyder, at Letz Sushi udelukkende vil servere skånsomt fangede fisk fra danske farvande i 2025.

”Vi er nødt til at gøre det her gradvist. Derfor åbner vi også i en ny udgave i morgen, hvor vi har flere danske fisk på kortet,” siger Anders Barsøe, hvis restauranter nu har dansk ørred, dansk hiramasa og danske fjordrejer på menukortet.

Letz Sushis ansvarstagen og adm. direktør Anders Barsøes utrættelige arbejde for at tale højt om Verdensmål 14 – Livet under havet – høstede også opmærksomhed. Interesseorganisationen Lederne nominerede Anders Barsøe og Letz Sushi i kategorien Social Ansvarlighed ved deres Tag Ansvar-pris 2019.

Lederne nominerede også Wehlers’ Maria Fryd under kategorien Iværksætteri for wehlers’ arbejde. Ligesom Letz Sushi arbejder wehlers også med Verdensmål 14, og de lancerede i starten af 2019 den nye stol R.U.M, der står for ReUsed Materials. Stolen er lavet af kasserede fiskenet, der indsamles og omsmeltes til de skaller, der udgør sæde og ryg på stolen. For hver stol Wehlers producerer, er over 1,7 kilo plastik forsvundet fra havet.

”Min datter spurgte mig en dag: “Far, hvad vil du gøre, når der ikke er mere plastik i havet?” “Så ville jeg være en stolt mand”, sagde jeg, og den købte hun, for hun er kun 10 år gammel,” fortæller Henrik Holm, CEO for wehlers, der i ELLE er kåret til et af de nye danske designbrands, du skal holde øje med.

At være grøn dufter af penge

Det beviste SKANDINAVISK i 2019, hvor de modtog deres anden Gazelle i træk med en placering som den 30. hurtigst voksende virksomhed i Danmark. Det var dog den opnåede B Corp-certificering, Shaun Russell, Founder ved SKANDINAVISK ville fokusere på:

”I september blev vi certificeret som en B Corporation. Det er meget stort, fordi det certifikat siger noget om, hvordan vi fører forretning. Jeg er stolt over, at vi i dag lever op til de krav, som kræves for at kunne regnes for det,” fortalte Shaun Russell til Berlingske.

Også Skagerak leverede et tilfredsstillende økonomisk resultat, der næsten syvdoblede sit resultat før skat, mens de har øget mængden af FSC-certificeret træ i deres produktion: Fra 61% i 17-18 til 71% i 18-19. ”Vi er glade,” fortalte ejer af Skagerak, Jesper Panduro, med vanligt nordjysk mådehold.

Skageraks fokus på blandt andet bæredygtigt skovbrug, var en af grundene til, at Skagerak vandt prisen som Årets Grønne Brand til Design Awards 2019 med ordene:

”Bæredygtighed er tænkt ind i hele Skageraks produktion. Her går medmenneskelighed, ansvarlighed og godt, langtidsholdbart design op i en højere enhed.”

Vi taler om andre ting nu

Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma var tidligere kendt blandt sine kunder som ”de gode betoningeniører, der kan få ting til at blive stående”, siger Frank Jensen, ejer af Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma. Det er de stadig – men B Corp-certificeringen har tilføjet endnu et konkurrenceparameter, og nu konkurrerer Søren Jensen Rådgivende Ingeniørfirma med virksomheder på 10 – 100 gange deres størrelse:

”Vi kan gå forrest og vise, at det godt kan lade sig gøre i en dansk kontekst at være en ansvarlig virksomhed i en bredere forstand, end bare at rådgive andre om, hvordan man laver bæredygtigt byggeri,” fortæller Frank Jensen, hvis virksomhed blandt andet var en af de tre vindere i Realdanias innovationskonkurrence Circular Construction Challenge for projektet ”From Waste to Biomaterial”. Vinderprojektet bestod af at udvikle et nyt bæredygtigt byggemateriale, til eksempelvis akustikplader og isolering, ved at gro svampesporer i affald.

2020 markerer starten på handlingernes årti

Der er mange mål, vi endnu skal nå. Med forpligtelsen til net zero emissions i 2030, skal alle B Corps arbejde hårdt. Det skal vi som samfund også, hvis vi skal indfri FN’s Verdensmål, der udløber om 10 år. For at bidrage har B Lab og UN Global Compact slået pjalterne sammen og lanceret SDG Action Manager, som er et værktøj der identificerer positiv impact og risikozoner for virksomheder, der arbejder med verdensmålene, hvor det også er muligt at identificere konkrete handlinger, der kan gøre virksomheder skarpere på, hvordan de kan bidrage til, at Verdensmålene bliver indfriet.

Let’s Get to Work.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *